Richard a Stefan jeli na svou několikátou pouť levným autem na konec světa. Kamarádi jim pořád říkali, že by chtěli jet s nimi. Proč ne, řekli si a stvořili pravý opak milionářských závodů s drahými auty, luxusními hotely a kaviárovými tousty – cestu auty za pár korun, se stany a polévkami ze sáčku. Vítejte na Gumbalkanu, nápadu, který je objektivně velmi, velmi špatný.


Co dobrého může vzejít z toho, že vezmete auto za nanejvýš 25 tisíc korun a vydáte se v něm tisíc kilometrů daleko do země, kde je mobilní signál spíš výjimkou než pravidlem, i na široké hlavní silnici může asfalt skončit uprostřed zatáčky a pak chybět desítky kilometrů a nepřetržitě se musíte mít na pozoru před toulavými psy a krávami na vozovce?

A že tam s ním navíc budete jezdit po nezpevněných cestách, na kterých by se zapotil i skutečný offroad s pořádnou světlou výškou, pneumatikami a pohonem všech kol?

Něčeho takového se musím zúčastnit, říkal jsem si, když jsem přemýšlel, se kterým kamarádem do toho půjdu. Arben nadšeně souhlasil a koupili jsme starý Opel Omega. Za pět tisíc korun s prokluzující spojkou, jejíž výměna stála dalších pět.

Úprav a oprav bylo samozřejmě mnohem víc. Do očí na fotkách udeří zejména zahrádka na střeše, která nese bednu s věcmi, co se nevešly dovnitř auta. A pneumatiky s velmi hrubým vzorkem, určené pro jízdu po šotolině. Jak se později ukáže, ty patřily k nejlepším investicím, které jsme mohli udělat.

Start orientačního „závodu“ – v uvozovkách proto, že ceny se rozdávaly např. za nejmenší a nejvíc naplněné auto nebo za největší smůlu, nikoliv za čas či počet projetých checkpointů – byl v Rumunsku, kam jsme se vydali se zastávkou v Budapešti.


Ani jsme neodstartovali a už to máme rozbité

Ještě před oficiálním zahájením závodu to začalo – první dvě poruchy. Jedna vypadala děsivě, auto nechtělo táhnout a padalo do nouzového režimu. Stačilo však vrátit hadici sání na své místo a pořádně ji dotáhnout. Ta druhá už chtěla práce trochu víc – utržené zavěšení motoru.

Tzv. silentbloky jsou tu dva a jeden z nich jsme se pokoušeli slepit páskou dohromady podle hesla „pokud to neudrží americká páska, dal jsi jí tam málo“. Nevydržel takhle ani den, ale naštěstí se díky jeho jednoduchému tvaru podařilo ho nahradit kusem dřeva, zpevněným proslulou stříbrnou izolepou. Druhý silentblok jsme vyrobili dřevěný rovnou. Auto sice strašlivě vibruje, jak je motor v pevném, nikoliv pružném uložení, ale je na svém místě a můžeme jet.

Co je Gumbalkan?


Gumbalkan je orientační „rallye“ po Rumunsku, vzniklá s důvodem ve stylu „prostě proč ne“ a navržená jako opak milionářských „závodů“ po světě. V druhém ročníku, konaném v roce 2019, byl start nedaleko rumunského města Ștei v župě Bihor.

Následovalo dvacet průjezdních bodů, rozesetých porůznu v horách, na hradech či v údolích od startu směrem jižním, do Banátu. Startovalo se v neděli 30. června a cíle v Tisovém údolí, české vesnici v župě Mehedinți, měly týmy dosáhnout v pátek 5. července večer.

Slovo „rallye“ je v uvozovkách proto, že se nejedná o závod v pravém slova smyslu – neměří se čas ani počet projetých checkpointů. Podle toho, z jaké strany se na to díváte, buď nejde vyhrát, anebo vyhraje každý, kdo dorazí do cíle.

Přesto se v cíli ceny udělují, ale jsou myšleny spíš vtipem. Jednu dostal největší smolař, jehož starý peugeot za ten týden odpravil několik motorů, další byla za nejmenší nejnaplněnější auto, kterou vyhrál maličký Fiat Cinquecento s tříčlennou posádkou.

Po pár stovkách metrů od startu asfalt končí a začínáme klesat do údolí po šotolinové cestě, jejíž kvalita se postupně zhoršuje, až místy musím jako navigátor vyskočit a hledat Arbenovi stopu zvenčí. Ta neučiněná investice do čerstvých pružin, neunavených roky dřiny, se najednou nezdá tak zbytečná.

K večeru se k naší skupině pěti aut přidává šedý Volkswagen Golf se zvýšeným podvozkem, že prý na jeden nocleh. Škrtáme břichem o kameny v cestě a já golfu trochu závidím tu světlou výšku, když vtom se z vysílačky ozve „Golf nejede, asi spojka“. Vracíme se zpátky a zjišťujeme, že závada není ve spojce, ale není menší – odporoučela se levá poloosa.


Jedeme na vrakoviště. Nadvakrát

Náhodou kolem jede Rumun a na otázku, jestli nemá poloosu na starého golfa, položenou trochu v zoufalství a s předem zdánlivě naprosto jasným výsledkem, odpovídá, že má ve městě kamaráda. A ten ji dokáže sehnat.

Druhý den se spojujeme s člověkem jménem Atí, který nám, úplně cizím lidem, nachází poloosu na vrakovišti. V Kluži, nejbližším městě, které je vzdálené 80 kilometrů. Tedy v Rumunsku dvě hodiny jízdy, pokud máte štěstí a většina trasy je asfaltová.

Původní plán byl vyrazit do Kluže hned ráno, abychom se stihli vrátit po obědě, že poloosu hned namontujeme a pojedeme dál. Protože ta stará ještě nebyla z auta venku, nebrali jsme ji s sebou, měli jsme napsáno jen VIN golfa, jeho rok výroby a motorizaci. A samozřejmě jsme dovezli poloosu špatnou, a navíc až večer.

Další den chceme vyrazit dříve, abychom byli dříve zpátky, ale po pár kilometrech nás zastavil defekt. A protože servisní volvo, nejspolehlivější auto „cirkusu“, jak jsme naší skupině začali říkat, nemá žádné nářadí, řidič se pěšky vrací do tábora.

Ztratili jsme dobře hodinu a půl, ale druhá poloosa už byla ta pravá, takže ji usazujeme na své místo a konečně se po dvou dnech trčení na místě vydáváme dál. I když, nebylo tam zas tak špatně, stromy poskytovaly vítaný stín, při zurčení potůčku se usínalo příjemně – nehledě na to, že jsme si v něm vytvořili vanu – a ráno nás budil ptačí zpěv.

Toho večera na dalším tábořišti jsem se rozhodl nestavět stan, bylo teplo a rosa už spadla, tak jsem si na zem natáhl plachtu a ustlal si pod širým nebem. Dlouho jsem ležel s brýlemi; díky téměř naprosté absenci světelného smogu a jasné obloze jsem se nemohl vynadívat na Mléčnou dráhu.

Jenže nad ránem mě probudilo něco ne úplně standardního – zvláštní klid a temno, i když už bylo dávno po svítání. Když se zvedl vítr, měl jsem jasno – všechno, včetně mě, musí okamžitě do auta. Stihl jsem to téměř v hodině dvanácté, zaklapl za sebou dveře a do auta začal bušit déšť.


To poslední, co chcete vidět v Česku, natož v rumunských horách, je...

… Rozsvícená kontrolka mazání motoru. Je jedna ze dvou, možná tří kriticky důležitých, které můžou znamenat opravdu vážný problém. A já se tak těšil na den cestování po dalších checkpointech a krásných divokých zákoutích.

Naštěstí jsme tentokrát zastavili v místě s poměrně dobrým pokrytím mobilní sítí, a tak můžeme lépe přemýšlet, co s tím, a hledat na internetu řešení. Teorií vznikla řada, ale žádná nevedla pořádně k cíli. Dokonce jsme uvažovali i o aktivaci kolečka cestovního autopojištění. To jsme ale odložili na další den, že zkusíme kousek jet a uvidíme, co se bude dít.

Jen o pár kilometrů dál jsme potkali dvůr, na kterém bylo v kopřivách pohozeno několik různých opelů. Líná ústa, holé neštěstí, řekli jsme si a zkusili se zeptat člověka v montérkách, jestli by nedokázal pomoci. Ten vytáhl měrku oleje a řekl, že problém je ve špatném čidle tlaku oleje. „Zhoršuje se to,“ kontrovali jsme. „Nezhoršuje,“ odpověděl.

Tak jsme poděkovali a jeli dál, přenocovali, ráno se stali atrakcí pro rumunskou babičku a její tři krávy a zkusili servis v nedalekém městě. Tentokrát to bylo příliš velké množství oleje. „Jezděte a ono se to zlepší,“ říká mechanik. Pěkně děkujeme.

Původní plán zněl na nějakých 300 až 350 kilometrů denně s tím, že bychom se projeli i mimo checkpointy a viděli z Rumunska trochu víc. Ve čtvrtek ráno už vzal zasvé i náhradní plán stihnout co nejvíce checkpointů. Pravda, tomu dost pomohlo, že jsme narazili na akvapark; žádné z našich aut nemá funkční klimatizaci a opláchnutí v potoce taky není sprcha.

Páteční program je tedy jednoduchý – dojet do cíle, do Eibenthalu, česky Tisového údolí. To je jedna z vesnic, kterou v oblasti zvané Banát založili v polovině 19. století čeští osadníci. Dodnes se v této oblasti mluví česky.


Asfalt není pravidlem, ať je silnice v mapě jakákoliv

Trasa do cíle má vést po asfaltu údolím řeky Cerna. Není možná nejkratší, ale vede přes lázeňské městečko Băile Herculane s pár checkpointy a krátkým vykoupáním v termálním pramenu. Na mapě je zakreslena jako silnice první třídy, takže, co se může stát, říkám si, velím vpřed.

Jenže navigační aplikace nás táhnou oklikou o desítky kilometrů delší. Znejistěl jsem a zastavil na benzince, že se zeptám, jestli ta cesta je průjezdná; přeci jen to je národní park, může být pro auta uzavřená, taky to jsou hory, může tam být sníh. Paní pokladní se podívala na naše auta a se smíchem říká, že sice „off-road“, ale že to projedeme. Nejsem si jist, jestli se směje proto, že u ní zastavily „gumbalkanských“ aut už houfy, nebo proto, že nás posílá na jistou smrt.

Jedeme dál s jednou zastávkou kvůli opravě formana, jemuž za jízdy nepravidelně a nepředvídatelně zhasíná motor – rozebrali jsme to, nic moc neudělali a zase to složili, ale najednou bylo všechno v pořádku. A zčistajasna se z krásné asfaltky stává úzká šotolinová cesta; uprostřed zatáčky asfalt prostě končí. Zůstane to tak dobrých 40 kilometrů, ale příroda, kterou tu projíždíme, za to opravdu stojí.

Po pár hodinách zatáček jsme konečně na asfaltu a dojíždíme do Băile Herculane. A ten golf, jehož poloosa nás stála dva dny času, nacouval do místního BMW. Poškození veškeré žádné, ale vyšilujícího řidiče zklidnil až návrh na zavolání policie.

Jenže to by nesměl být Balkán, aby nevytočil svého kamaráda místo standardní tísňové linky; tu volá až napodruhé. Policie byla na místě během několika minut a oba řidiči se mnou jako svědkem a tlumočníkem, protože ten náš si v angličtině moc nevěřil, se vydávají na policejní stanici.

Základ jednání s policií na Balkáně je podat si ruce; to plníme a pak už všechno probíhá naprosto korektně, profesionálně a v angličtině. Až na formulář záznamu o nehodě, který je jen v rumunštině, ale i ten se daří s pomocí překladače v mobilu a jazyků znalého policisty zdárně vyplnit. Zjišťuji, že když se nad ní trochu přemýšlí, rumunština není tak složitá.

Zbývá poslední hodina cesty do Eibenthalu, a aby to s golfem a formanem nebylo jednoduché, tomu prvnímu se odporoučel startér a druhému došel benzín. Do nocoviště jsme dojeli po čtvrté ráno a zalehli k pár hodinkám spánku.

Při sobotním oficiálním ukončení soutěže se největšího potlesku dostalo organizátorům za ten příšerný nápad, jenž dal vzniknout úžasnému dobrodružství v zemi, která sice je už dvanáct let součástí Evropské unie, ale pořád to je do značné míry divočina. V zemi, ve které se vám vždycky dostane pomoci či rady od místních, i když si klepou na čelo, co tam s takovým krámem děláte.


Ten špatný nápad je ve skutečnosti úžasný

Někdo by mohl říci, že jsme tam jeli auta spíš opravovat než s nimi jezdit, a dost možná by měl pravdu. Jenže Gumbalkan není o tom snažit se projet co nejvíc checkpointů ani dojet první do cíle. Je o poznání jedné úžasné země s nádhernou přírodou a skvělými lidmi, o zapomenutí na každodenní shon a o dobrodružství, jakkoliv klišoidně to může znít.

Nápad koupit auto za pár šupů a jet s ním na takhle náročnou výpravu je tak špatný, až je ve skutečnosti úplně skvělý, a já děkuji dvěma neposedným Severomoravákům, že něco takového pořádají. Je to bláznovství i skvělá zábava zároveň.

A ta kontrolka oleje omegy? Náš modrý kombík sice od středy zněl, jako že musí každou chvíli explodovat, ale dovezl nás nejen do cíle v Eibenthalu, nýbrž pak ještě 1100 kilometrů zpátky do Česka. I když pro příští ročník dostane nový motor, patří mu poklona.

Mohlo by vás zajímat:

Reklama